Samir Mourabet
Inmiddels sta ik alweer 10 jaar voor de klas in een superdiverse stad, omgerekend gaat het in totaal om 7000 lesuren waarin het mijn doel is geweest om de jongeren succeservaringen te laten beleven. Ik heb het gedrag geobserveerd van kwetsbare jongeren in mijn klas die te maken hebben met gedragscodes vanuit de straat, thuis en schoolcultuur die uiteindelijk met elkaar botsen (Hadioui, 2019). (VB: Jongeren hanteren de gedragscodes van de straatcultuur in de professionele schoolomgeving waardoor er een botsing ontstaat.)
Als docent ben ik opgegroeid in een achterstandswijk waarin ik de straatcultuur heb meegekregen. Om van meerwaarde te kunnen zijn voor deze doelgroep besloot ik in een breder context aan de slag te gaan als buddycoach. Vanwege een gedeelde biografie met de kwetsbare groep ben ik als buddycoach in staat om te switchen tussen de straat, thuis en schoolcultuur en kan ik daarmee de jongeren bereiken en hen op het spoor zetten waarna ze weer succeservaringen kunnen beleven. Ik word door vrienden en collega’s ook wel vergeleken met een kameleon omdat ik in staat ben om te switchen en de gedragscodes na te leven zonder dat deze met elkaar in conflict komen.
Ik zie teveel jongeren om mij heen nog worstelen om een plek in de maatschappij op te eisen. Door een unieke combinatie van mijn geschiedenis en ervaring als beroepsdocent kan ik deze jongeren coachen en inspireren om dromen om te zetten in doelen en deze waar te maken. Denken vanuit een hero mindset in plaats van een victim mindset staat hierin centraal in mijn aanpak.